سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم»خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 11:1 عصر

ستاد ساماندهی پاسخگوئی دینی کشور برگزار   میکند  :
نخستین جشنواره وبلاگ های  پاسخگو
موضوعات ویژه
 وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات دینی
 
وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات قرآنی
 
وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات مهدویت
وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات حوزه ادیان،فرق و مذاهب
وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات عرفان‌های کاذب، نوظهور و شیطان‌پرستی

 وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات حجاب و عفاف
وبلاگهای پاسخگو به سوالات و شبهات حوزه زنان، جوانان،نوجوان، کودکان
به 10 نفر از نفرات برتر جوایر ارزنده ای اعطا خواهد شد
همچنین به کلیه شرکت کنندگاه هدیه های فرهنگی ارسال می شود.

 

برای شرکت در جشنواره وبلاگهای پاسخگوی دینی به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

http://www.porsojoo.com/

 

پس از ورود به سایت پرس و جو، در سمت چپ تصویر لوگوی جشنواره را مشاهده می فرمایید.

 با کلیک بر روی لوگو به صفحه ثبت نام راهنمایی خواهید شد.

نکته: لوگو ممکن است با برنامه فایرفوکس فعال باشد.


سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 8:2 عصر

بخش سوم

ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی

کینه‌هایی در دل مردم نسبت به تو می‌بینم که بعد از من، ظهور خواهد کرد. (مسند أبی یعلى، ج1، ص427)

 

پیامک 15. پیامبر اکرم (ص): کینه‌هایی در دل مردم نسبت به تو (ای علی) می‌بینم که بعد از من، ظهور خواهد کرد. (مسند أبی یعلى، ج1، ص427) 

 

در واپسین ساعات سقیفه، اول کسی که در جلسه عمومی، مسئله حدیث غدیر را مطرح می‌کند، محبوب‌ترین و عزیزترین صحابه و گرامی‌ترین انسان‌ها در نزد خدا و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است که می‌آید در مسجد و بر سر مهاجرین و انصار فریاد می‌کند و می‌فرماید:

أنسیتم قول رسول الله صلى الله علیه و سلم یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه؟

آیا فراموش کردید سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را که در غدیر خم فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه.

نزهة الحفاظ، ج1، ص102 - أسنى المطالب فی مناقب آل أبی طالب، ص66 - ضوء اللامع للسخاوی، ج9، ص256 - بدر الطالع للشوکانی، ج2، ص297

 

پیامک 16. کلام حضرت زهرا (س) در واپسین ساعات سقیفه: آیا فراموش کردید سخن پیامبر اکرم (ص) را که در غدیر خم فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه. (نزهة الحفاظ، ج1، ص102)

 

 

همچنین منابع شیعه آمده است که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فرمود:

هل ترک أبی یوم غدیر خم لأحد عذرا؟

آیا در غدیر خم، پدرم برای کسی عذری باقی گذاشت؟ خصال شیخ صدوق، ص173

 

پیامک 17. فاطمه زهرا (س): آیا در غدیر خم، پدرم برای کسی عذری باقی گذاشت؟ (خصال شیخ صدوق، ص173 )

 

 

آقای فرّاء که از بنیانگذاران ادبیات عرب است و در تاریخ بغداد، ج14، ص154 آقای خطیب بغدادی می‌گوید:

لو لا الفرّاء لما کانت عربیة.

اگر فرّاء نبود، علم عربی محقق نمی شد.

آقای فرّاء صراحت دارد که کلمه «مولی» به معنای «أولی» است. یعنی:

من کنت أولی به من نفسه فعلی أولی به من نفسه

هرکس که من بیش از خودش بر او ولایت دارم، علی هم همچو من بر مؤمنان، بیش از خودشان ولایت دارد

 

پیامک 18. فرّاء از بنیانگذاران ادبیات عرب: کلمه «مولی» به معنای «أولی» است. یعنی: من کنت أولی به من نفسه فعلی أولی به من نفسه: هرکس که من بیش از خودش بر او ولایت دارم، علی هم همچو من بر مؤمنان، بیش از خودشان ولایت دارد. خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ج14، ص154 می گوید: اگر فرّاء نبود، علم عربی محقق نمی شد.

 

 

پیامک 19. اگر بنا باشد حضرت علی (ع) دوست مؤمنین باشد، در قرآن هم آمده است: «و المؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض» (توبه/71) «إنما المؤمنون إخوة» (حجرات/10). این دیگر تبریک گفتن ندارد! تبریک خلیفه دوم به حضرت علی (ع) برای چه بوده است ؟؟؟

 

 

ببینید بزرگان اهل سنت در تفسیر آیه: سأل سائل بعذاب واقع (سوره معارج/آیه1) چه آورده اند؟

سیره حلبی، ج3، ص275 - الفصول المهمة لإبن صباغ، ص25 - تذکرة لإبن جوزی، ص30 - تفسیر ابی السعود، ج9، ص29 - فرائد السمطین للجوینی، ج1، ص82 - تفسیر آلوسی، ج29، ص55

آقای حارث بن نعمان می آید خدمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و می‌گوید: به ما گفتی نماز بخوان، خواندیم؛ به ما گفتی روزه بگیر، گرفتیم؛ گفتی حج برو، رفتیم؛ گفتی ... ، حالا آمده ای و ولایت پسر عمویت را بر ما تحمیل کردی؟!

أ هذا منک أم من الله؟ آیا این از طرف خودت است یا از طرف خداوند است؟

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: به خدای لا شریک له، این از طرف خداوند بوده است. حارث بن نعمان غضبناک می‌شود و گفت: اللهم إن کان ما یقول محمد حقا فأمطر علینا حجارة من السماء أو إئتنا بعذاب ألیم. رماه الله بحجر فسقط علی حامته و خرج من دبره، فقتله. خدایا! اگر واقعا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت علی (علیه السلام) را از طرف خدا خلیفه و ولی کرده است و حق است، عذابی از آسمان بفرست تا ما را هلاک کند.

همه منابع مذکور می گویند:

هنوز آقای حارث به شتر خود نرسیده بود که سنگی از آسمان آمد و از سر او وارد شد و از سمت پائین او خارج شد و به درک واصل شد.

 

 

پیامک 20. در تفسیر آیه «سأل سائل بعذاب واقع»: حارث بن نعمان خدمت رسول اکرم (ص) آمد و گفت: به ما گفتی نماز بخوان، خواندیم؛ به ما گفتی روزه بگیر، گرفتیم؛ گفتی حج برو، رفتیم؛ گفتی ... ، حالا آمده ای و ولایت پسر عمویت را بر ما تحمیل کردی؟! آیا این از طرف خودت است یا از طرف خداوند است؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: به خدای لا شریک له، این از طرف خداوند بوده است. وی غضبناک شد و گفت: خدایا! اگر واقعا پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را از طرف خدا خلیفه و ولی کرده است و حق است، عذابی از آسمان بفرست تا ما را هلاک کند. نقل است هنوز حارث به شتر خود نرسیده بود که سنگی از آسمان آمد و از سر او وارد شد و از سمت پائین او خارج شد و به درک واصل شد. (سیره حلبی، ج3، ص275)و ...

 

 

امیرالمؤمنین (علیه السلام) به چند نفر از صحابه سوگند داد تا شهادت بدهند به حدیث غدیر، ولی کتمان کردند و امیرالمؤمنین (علیه السلام) آنها را نفرین کرد و در کتاب‌های معتبر اهل سنت آمده است مانند آقای انس بن مالک که امیرالمؤمنین (علیه السلام) گفت:

اگر دروغ بگوئی و کتمان کنی حدیث غدیر را، خداوند تو را به بلائی گرفتار کند که تا آخر عمر از آن عافیت پیدا نکنی. آن شخص هم گرفتار پیسی شد.

المعارف لإبن قتیبه دینوری، ص194

البرص

أنس بن مالک: کان بوجهه برص، وذکر قوم أن علیاً رضی الله عنه سأله عن قول رسول الله صلى الله علیه وسلم: " اللهم وال من والاه وعاد من عاداه " فقال: کبرت سنی ونسیت. فقال علی: إن کنت کاذباً فضربک الله ببیضاء لا تواریها العمامة. قال أبو محمد: لیس لهذا أصل.

 

پیامک 21. علی (ع) خطاب به انس بن مالک: اگر دروغ بگوئی و کتمان کنی حدیث غدیر را، خداوند تو را به بلائی گرفتار کند که تا آخر عمر از آن عافیت پیدا نکنی. آن شخص هم گرفتار پیسی شد. (المعارف لإبن قتیبه دینوری، ص194)

 

 

 

پیامک 22. در غدیر خم پیامر دعا نمودند به این کلمات: خدایا دوستان علی را دوست بدار و دشمنانش را دشمن و یاری کنندگان او را یاری کن و خوار کنندگان او را خوار کن. (مسند احمدبن حنبل، ج1، ص118)

 

  

پیامک 23. حضرت علی (ع) فرمود: آنها در حق ما استبداد کردند، با اینکه ما بالاترین و بهترین نَسَب را نسبت به رسول اکرم (ص) داشتیم و ارتباطمان با رسول اکرم (ص) از همه قوی تر و نزدیک تر بود. این جز خودخواهی و انحصار طلبی، چیز دیگری نبود. گروهی بخیلانه بر کرسی خلافت چسبیدند و به مقام ما حسادت کردند و گروه دیگر هم سخاوتمندانه از کنار آن گذشتند و از ما و سخنان پیامبر اکرم (ص) دفاع نکردند. فردای قیامت، خداوند داور است و بازگشت همه به سوی خداست. (نهج البلاغه)

 

 

پیامک 24. پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است‏ (احزاب/6). پیامبر اکرم (ص) ولایت مطلقه بر جان و مال و عرض و دین و آخرت مردم دارد و پیامبر اکرم (ص) می خواهد این ولایت را، برای امیرالمؤمنین (ع) تعیین کند.

 


سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 8:0 عصر

بخش دوم

31688 عن ابن جریر المازنی قال : شهدت علیا والزبیر حین توافقا فقال له علی : یا زبیر ! أنشدک الله أسمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : إنک تقاتل علیا وکنت ظالم له ؟ قال : نعم ، ولم أذکر ذلک إلا فی مقامی هذا ، ثم انصرف.  کنزالعمال

 

پیامک 11. علی(ع) خطاب به زبیر در جمل: آیا من خلیفه منصوب نبودم و آیا پیامبر اکرم (ص) به تو نفرمود که تو، روزی با علی می‌جنگی و علی بر حق است و تو بر باطل؟ گفت: فراموش کرده بودم! (مستدرک حاکم، ج 3، ص367)

 

 

انصار این را به خوبی می‌دانستند و بارها هم از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بودند که فرموده بود: و ان تؤمروا علیا رضی الله عنه و لا أراکم فاعلین تجدوه هادیا مهدیا یأخذ بکم الطریق المستقیم؛ اگر علی را امیر خودتان کنید، گرچه می‌دانم نمی‌کنید، شما را به راه مستقیم هدایت می‌کند. (مسند احمد، ج1، ص109 - مجمع الزوائد للهیثمی، ج5، ص176 - البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص397)

 

پیامک 12. پیامبر اکرم (ص) خطاب به انصار: اگر علی را امیر خودتان کنید، گرچه می‌دانم نمی‌کنید، شما را به راه مستقیم هدایت می‌کند. (مسند احمد، ج1، ص109)

 

و إن تستخلفوا علیا و ما أراکم فاعلین تجدوه هادیا مهدیا.

اگر علی را خلیفه خودتان کنید، گرچه می‌دانم نمی‌کنید، هم هدایت‌گر است و هم هدایت‌شده و شما را بر راه مستقیم هدایت می‌کند.

حلیة الاولیاء، ص64 - کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص630

 

پیامک 13. پیامبر اکرم (ص): اگر علی را خلیفه خودتان کنید، گرچه می‌دانم نمی‌کنید، هم هدایت‌گر است و هم هدایت‌شده و شما را بر راه مستقیم هدایت می‌کند. (کنز العمال، ج11، ص630)

 

و إن ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم على صراط مستقیم.

اگر ولایت أمرتان را به علی بدهید ... ، همه شما را به راه راست، هدایت می‌کند.

حاکم نیشابوری می‌گوید: این روایت صحیح است به شرط شیخین. (مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص142)

 

پیامک 14. پیامبر اکرم (ص): اگر ولایت أمرتان را به علی بدهید ... همه شما را به راه راست، هدایت می‌کند. {حاکم نیشابوری می‌گوید: این روایت صحیح است به شرط شیخین}(مستدرک حاکم، ج3، ص142)

 


سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 7:58 عصر

اس ام اس های تخصصی «غدیر خم»

برخی از مطالبی که در کتب اهل سنت موجود است یا اعترافات برخی از علمای آنان را به صورت پیامک به همراه آدرس منبع در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.

(البته جهت سهولت در یافتن این مطالب در کتب اهل سنت، ابتدا متن عربی را قرار می دهم تا علاقه مندان از شیعه و سنی بتوانند با مراجعه به کتب اهل سنت به صحت مطالب پی ببرند).

بخش اول

 

نزلت الآیة فی فضل علی بن أبی طالب علیه السلام، و لما نزلت هذه الآیة أخذ بیده و قال: «من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه» فلقیه عمر رضی اللَّه عنه فقال: هنیئا لک یا ابن أبی طالب أصبحت مولای و مولى کل مؤمن و مؤمنة (مفاتیح الغیب، ج‏12، ص: 401)

پیامک 1. فخر رازی: این آیه (مائده،67)، درباره علی بن أبی طالب نازل شد. وقتی این آیه نازل شد، رسول اکرم (ص) دست علی را گرفت و گفت: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست. خدایا دوستان او را دوست بدار و دشمنانش را دشمن. سپس عمر به ملاقات علی رفت و گفت: گوارا باد بر تو ای پسر ابی طالب تو مولای من و مولای هر زن و مرد مومنی شدی. (مفاتیح الغیب، ج‏12، ص: 401)

 

 

پیامک 2. ابوحامد غزالی: حدیث غدیر، حجت قطعی است بر ولایت امیر المومنین (ع) و خلیفه دوم بعد از بیان قضیه غدیر و نصب حضرت علی (ع) برای خلافت، به ایشان تبریک گفت ... این‌که آقای خلیفه دوم به امیر المومنین (ع) تبریک می‌گوید، برای تسلیم و راضی شدن به خلافت حضرت علی (ع) است و حکم کرد بر این امر ... سپس، ریاست‌خواهی و ریاست‌طلبی، باعث شد که خلیفه دوم آنچه را که تسلیم او شده بود در روز غدیر خم، کنار بگذارد و پرچم خلافت را بالا گرفت و مخالفت خودش را با امیر المومنین (ع) اعلام کرد. (سرّ العالمین، ص483) / اگر بگویید: وی از این حرفش برگشته است در کدام کتابش و در کدام آثارش؟

 

 و هی مرتبة سامیة و منزلة شاهقة و درجة علیة و مکانة رفیعة خصه صلى الله علیه وسلم بها دون غیره، فلهذا صار ذلک الیوم یوم عید و موسم سرور لأولیائه.

پیامک 3. محمد بن طلحه شافعی: مراد از کلمه «مولا» در حدیث غدیر، در خلافت و امامت امیر المومنین (ع) بوده است و می‌گوید: مقامی بالا و جایگاهی بس رفیع و درجه‌ای برتر و موقعیتی والا را پیامبر اکرم (ص) ویژه علی قرار داد و برای أحدی غیر از او ثابت نیست. به همین دلیل، روز غدیر، روز عید و ایام خوشحالی است برای دوستان علی. (مطالب السئول، ص44)

 

هذا نص صریح فی إمامته و قبول طاعته. (تذکرة الخواص لسبط ابن الجوزی، ص39)

پیامک 4. سبط ابن جوزی: حدیث غدیر، نص صریحی است بر امامت علی و قبولی طاعت او بر همگان. (تذکرة الخواص، ص39)

 

 

کمیت شاعر :

و یوم الدوح دوح غدیر خم        أبان له الولایة لو أطیعا

و لکن الرجال تبایعوها              فلم أر مثلها خطرا منیعا

 

و لم أر مثل ذاک الیوم یوما * و لم أر مثله حقا اضیعا

تذکرة الخواص لسبط ابن الجوزی، ص30

 

پیامک 5. کُمیت شاعر: نبی مکرم (ص) در روز غدیر خم، ولایت علی را برای همگان آشکار کرد، اگر آن روز و ولایت علی را مردم گرامی بدارند. تمام مردم در روز غدیر با علی بیعت کردند. همانند روز غدیر خم، روز بزرگ و جلیلی ندیده‌ایم. سبط ابن جوزی: یکی از بزرگان و اساتید من نقل کرده که: شیخی در موصل، به نام عمر بن صافی این اشعار را خواند و خوابید و وقتی رسید به «خطرا منیعا»، در این حال آقا امیرالمؤمنین (ع) را در عالم رؤیا دید و فرمود: آیا من هم یک بیت بر شعر کُمیت اضافه کنم، عرض کردم بفرمائید: حضرت فرمودند: مانند روز غدیر، روز بزرگی ندیده‌ایم و مانند حقی که در روز غدیر ضایع شد و از بین رفت، حق ضایع شده تاکنون ندیده‌ایم. (تذکرة الخواص، ص30)

 

  

 

جمع على رضى الله تعالى عنه الناس فی الرحبة، ثم قال لهم: أنشد الله کل امرئ مسلم سمع رسول الله صلى الله علیه و سلم یقول یوم غدیر خم ما سمع لما قام، فقام ثلاثون من الناس و قال أبو نعیم: فقام ناس کثیر، فشهدوا حین أخذ بیده، فقال للناس: أتعلمون انى أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: نعم یا رسول الله، قال: من کنت مولاه فهذا مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، قال: فخرجت و کأن فی نفسی شیئا، فلقیت زید بن أرقم، فقلت له: انى سمعت علیا رضى الله تعالى عنه یقول کذا و کذا؟ قال: فما تنکر قد سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول ذلک له. (مسند احمد، ج4، ص370 - مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص104)

 

پیامک 6. علی، مردم را در رحبه جمع کرد و گفت: شما را سوگند می‌دهم هر کس در غدیر خم بوده و از زبان پیامبر اکرم (ص) در حق من، سخنی شنیده، برخیزد و شهادت بدهد. ابو طفیل می‌گوید: 30 نفر از مردم برخاستند. ابو نعیم می‌گوید: عده‌ای زیادی از مردم برخاستند. شهادت دادند که در روز غدیر، پیامبر اکرم (ص) دست علی را گرفت و به مردم گفت: آیا می‌دانید که من بر مومنین از خودشان سزاوارتر هستم؟ گفتند: بله، یا رسول الله. سپس حضرت فرمود: من بر هر کس ولایت دارم، علی هم بر او ولایت دارد ... . (مسند احمد، ج4، ص370)

 

 

 

فقام اثنا عشر بدریا، فقالوا نشهد إنا سمعنا رسول الله صلى الله علیه و سلم یقول یوم غدیر خم: ألست أولى بالمؤمنین من أنفسهم و أزواجی أمهاتهم؟ فقلنا: بلى یا رسول الله، قال: فمن کنت مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. (مسند احمد، ج1، ص119)

 

پیامک 7. 12 نفر از صحابه که در جنگ بدر شرکت کرده بودند، در میان مردم در رحبه بودند برخاستند و شهادت دادند که نبی مکرم (ص) در غدیر خم، علی را برای خلافت نصب فرمودند. (مسند احمد، ج1، ص119)

 

 

آقای ابوبکر بزّار - متوفای 292 هجری که آقایان اهل سنت به او ارادت ویژه‌ای دارند - همین قضیه را نقل می‌کند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) مردم را سوگند داد، هر کس که در غدیر خم، مطلبی درباره من از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده، برخیزد و شهادت بدهد. جالب این است که آقای بزار می‌گوید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از اینکه فرمود: من کنت مولاه فعلى مولاه. دعا کرد و گفت: اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و ابغض من أبغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله.

 

پیامک 8. پیامبر اکرم: خدایا! دوست بدار هر کس که علی را دوست می‌دارد، و دشمن بدار هر کس را که او را دشمن می‌دارد، و بغض و کینه داشته باش به هر کس که بغض و کینه او را در دل دارد، و یاری کن کسی را که او را یاری می‌کند، و خوار گردان کسی را که او را خوار کند. (مجمع الزوائد، ج9، ص105)

 

 

و فی روایة لأحمد أنه سمعه من النبی ثلاثون صحابیا و شهدوا به لعلی لما نوزع ایام خلافته.

فقیه نامدار اهل سنت، مهندس کتانی در کتاب نظم المتناثر - که در احادیث متواتر است - ص194 همین قضیه را دارد.

 

پیامک 9. وقتی عده‌ای با علی منازعه کردند و ایستادند در برابر او، 30 تن از صحابه که در غدیر خم بودند، بلند شدند و شهادت دادند بر اینکه ما در غدیر خم بودیم و علی به دست نبی مکرم (ص) برای ولایت نصب شد.(مسند احمد، ج4، ص370)

 

 

در جنگ جمل - که در یک طرف آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و عمار و عبد الله عباس و دیگر شخصیت‌های برجسته و در طرف دیگر هم آقای طلحه و زبیر و عایشه هستند - امیرالمؤمنین (علیه السلام) کسی را فرستاد به سراغ طلحه و آمد خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: نشدتک الله هل سمعت رسول الله یقول من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاده؟ قال: نعم، قال: فلم تقاتلنی؟ قال: لم اذکر. قال فانصرف طلحة.

 تو را به خدا سوگند می‌دهم! آیا شنیدی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حق من فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه ... ؟ گفت: بله، شنیده‌ام. حضرت فرمود: اگر شنیده‌ای، پس چرا با من می‌جنگی؟ گفت: یادم نبود. طلحه از پیش امیرالمؤمنین (علیه السلام) برگشت و رفت.

مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص371 - کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص332 - تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج25، ص108

 

پیامک 10. علی(ع) خطاب به طلحه در جمل: تو را به خدا سوگند می‌دهم! آیا شنیدی که پیامبر اکرم (ص) در حق من فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه ...؟ گفت: بله، شنیده‌ام. حضرت فرمود: اگر شنیده‌ای، پس چرا با من می‌جنگی؟ گفت: یادم نبود. طلحه از پیش امیرالمؤمنین (ع) برگشت و رفت. (مستدرک حاکم نیشابوری، ج3، ص371)

  

موفق باشید

 

 


سه شنبه 89 آذر 2 , ساعت 7:37 عصر

کلیپ زیبای «عید مسعود غدیر آمده»

با فرمت موبایل

http://irfreeup.com/ppxnvt58cktq


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ