پرسش:
مگر پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را در روز غدیر خم به عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب و معرفی نکرد؟
پاسخ:
قضیه غدیر و انتخاب حضرت علی(ع) در آن روز به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر، از مسلمات تاریخ اسلام است؛ به گونهای که همه تاریخ نویسان اعم از شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. روزی که رسول خدا(ص) به فرمان خداوند دست علی(ع) را گرفت و او را در برابر چشمان مردم، وصی و سرپرست مسلمانان پس از خود معرفی کرد. این جریان و رویداد مهم سیاسی - تاریخی را همه سیره نویسان و تاریخ نگاران و مفسران قرآن کریم نقل کرده و کتابها در این زمینه نوشتهاند؛ به ویژه کتاب شریف "الغدیر" که ابعاد مختلف غدیر را بررسی کرده و در یک دوره یازده جلدی تدوین یافته است. جویندگان حقیقت میتوانند به این کتاب شریف و دیگر منابع اسلامی مراجعه کنند تا حق را دریابند. اما در اینجا به عنوان نمونه به یک مورد اشاره میگردد.
امام فخر رازی، مفسر قرآن کریم و از علمای طراز اول اهل سنت، در تفسیر کبیر در ذیل آیه 67 سوره مائده چنین مینویسد: "یا ایها الرّسول بلّغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته"؛ ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت نازل شده کاملاً به مردم برسان و اگر این کار را نکنی، گویی رسالتت را انجام ندادهای. این آیه درباره فضیلت و خلافت حضرت علیبن ابیطالب(ع) نازل شده است. هنگامی که آیه نازل شد پیامبر اسلام(ص) دست علی(ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود: "هر که را من مولا و رهبر او هستم پس از من، علی(ع) مولا و رهبر او است. خداوندا ! هر کسی که علی را دوست بدارد او را دوست بدار و هر که علی را دشمن بدارد او را دشمن بدار".[1] او اضافه میکند که پس از انتخاب و معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص)، مردم میآمدند و به او تبریک میگفتند. عمر نیز نزد علی(ع) آمد و به او گفت: "ای فرزند ابی طالب ! این امر گوارا باشد بر تو، از این پس تو مولا و سرپرست من و هر مؤمن و مؤمنهای هستی".[2]
بنابراین، انتخاب علی(ع) در روز غدیر از جانب پیغمبر اسلام(ص) به عنوان جانشین آن حضرت، مسلم و قطعی است که به صورت متواتر نقل شده است. اما سؤال این جا است که چرا برخی از اصحاب و یاران رسول اللَّه(ص) پس از رحلت ایشان این پدیده مهم را نادیده گرفته و به آن عمل نکردند؟ چه عواملی وجود داشت که عدّهای از مسلمانان عصر رسول اللَّه(ص) از توصیههای آن حضرت درباره اهل بیت پیامبر بخصوص درباره شخص علی بن ابیطالب(ع) چشم پوشی کردند؟
پاورقی
[1] امام فخر الرازی، تفسیر کبیر، بیروت، دارالفکر، ج 12، ص 53.
[2] همان.